At eti yemenin dini açıdan hükmü yüzyıllardır tartışma konusu olmuş, farklı mezhepler ve âlimler bu konuda çeşitli görüşler ileri sürmüşlerdir.
İmam Ebû Hanîfe’den Mâlikîlere, Şâfiî'den Hanbelî'ye kadar uzanan geniş bir yelpazede, at etinin helal ya da haram olduğuna dair fikir birliği sağlanamamıştır. Peki, günümüzde bu konuda ne düşünülmeli?
Tarihten Günümüze At Eti Meselesi
Mezhepler Ne Diyor?
İmam Ebû Hanîfe ve bazı Mâlikî âlimlere göre at etinin yenilmesi, helale yakın mekruh olarak değerlendirilirken, İmam Ebû Yûsuf, İmam Muhammed, Şâfiî ve Hanbelî mezhepleri ile bazı Mâlikî âlimler, at etinin yenilmesini mubah yani helal kabul etmektedirler. Bu konuda
Serahsî, el-Mebsût, 11/233; Nevevî, el-Mecmû‘, 9/4; İbn Rüşd, Bidâyetü'l-müctehid, 3/22
gibi eserlerde ayrıntılı bilgiler bulunmaktadır.
Tarihi ve Toplumsal Bağlam
Tarihte atın, hem sivil hem de askeri alanda yoğun kullanımı, at etinin yenilmesine karşı çıkan âlimlerin görüşlerini etkilemiş olabilir.
Karâfî'nin ez-Zehîra, 4/101 eserinde belirtildiği gibi, bazı âlimler at etinin mekruh, hatta haram olduğunu belirtmişlerdir.
Ancak günümüzde atın kullanım alanı daralmış olsa da, Anadolu coğrafyasında at etine karşı mesafeli tutum devam etmektedir.
Günümüzde At Eti Tüketimi
Din İşleri Yüksek Kurulu'nun 12.07.2017 tarihli açıklamasına göre, at etinin yenilmesi hakkında bir yasak olmamakla birlikte, bu konuda farklı mezhepler ve âlimler tarafından farklı görüşler ileri sürülmüştür. Günümüzde, at etinin tüketilmesi konusunda çeşitli düşünceler ve uygulamalar bulunmaktadır.
Sonuç olarak; atın etinin sakıncalı olması gibi bir durum gözükmüyor. Ancak askeri ihtiyaç, ulaşım gibi insani ihtiyaç durumlarında at azlığı ya da at yokluğu sıkıntı oluşturucaksa sosyal sebeplerle atın kesilmesi ve etinin yenilmesi tavsiye edilmemektedir.
Hazırlayan: Ayhan Talha Bayraktar