İslam dininde evinden 90 km uzağa giden kişiye seferi yani yolcu denir. Yolcunun ibadetlerle ilgili durumuna da seferilik hali denir. İslam dininde seferi hükmünde olan Müslüman için bazı kolaylıklar vardır.

İslam dini, inananların ibadetlerini yerine getirmeleri konusunda kolaylıklar sağlamış, özellikle yolculuk halinde olanlar için özel hükümler getirmiştir.

Seferi Olan İmam Olabilir mi? Seferi Olan Cemaate Nasıl Uyar? Seferi Olan İmam Olabilir mi? Seferi Olan Cemaate Nasıl Uyar?

Bu hükümler, "seferilik" kavramı etrafında şekillenir ve yolcuların ibadetlerini daha rahat bir şekilde yerine getirmelerine imkan tanır.

Dört rek'atlı farz namazların iki rek'at kılınması ve Ramazan orucunun daha sonra tutulmak üzere ertelenebilmesi, bu kolaylıklardan bazılarıdır. İşte detaylar...

334 Milyon Yolcu Taşındı (2)

Seferilik Kavramının Temel Ölçütleri

Dinen yolcu sayılabilmek için iki temel ölçüt vardır: Mekân ve mesafe. Bu iki unsur, bir kişinin seferî sayılıp sayılmadığını belirlemede kritik rol oynar.

Yolculukta Bulunulan Yerler Farklı Anlamlar Taşır

Yolculuk açısından bir kimsenin bulunduğu yer üç farklı şekilde tanımlanır: “Vatan-ı aslî”, “vatan-ı ikamet” ve “vatan-ı süknâ”. Bu kavramlar, kişinin bulunduğu yerin hukuki statüsünü belirler.

Gençgazete Karanlıkta Beyaz Yolculuk Yıldız Dağı'nda Gece Kayağı Keyfi (4)

Yolcunun Mekân Durumu Nasıl Belirlenir?

Vatan-ı Aslî Kişinin Temel Yerleşim Yeridir

Vatan-ı aslî, kişinin doğup büyüdüğü veya çalışmak, yerleşmek ve geçimini sağlamak amacıyla ev alıp ailesiyle birlikte yaşadığı yerdir. Bu yerde bulunan kişi yolcu sayılmaz.

Vatan-ı İkamet Geçici ve Uzun Süreli Kalınan Yerdir

Vatan-ı ikamet, kişinin yerleşme niyeti olmaksızın on beş günden fazla kalmak üzere bulunduğu ve aslî vatanından en az doksan kilometre uzaklıkta olan yerdir. Bu durumda da kişi yolcu hükümlerine tabi olmaz.

Vatan-ı Süknâ Kısa Süreli Konaklamayı İfade Eder

Vatan-ı süknâ ise, bir kimsenin on beş günden az bir süre kalmak niyetiyle bulunduğu ve aslî veya ikamet vatanından en az doksan kilometre uzaklıkta olan yerdir (Haddâd, el-Cevhera, 1/87). Bu durumda kişi yolcu sayılır.

Bursa'dan Doğu Ekspres'e Yolculuk! Kış Masalına Hazır Mısınız (4)

Hanefî ve Şâfiî Mezheplerinde Seferîlik Farklılık Gösterir

Hanefi Mezhebine Göre Seferilik Hükümleri Yukarıda Açıklandığı Gibidir

Yukarıda bahsedilen hükümler Hanefî mezhebine göredir. Bu mezhebe göre, kişinin bulunduğu yerin tanımı ve mesafeler, seferilik hükümlerinin uygulanmasında belirleyici faktörlerdir.

Şafiî Mezhebi Farklı Bir Bakış Açısı Sunar

Şâfiî mezhebine göre ise seferî sayılabilmek için yaklaşık 90 km mesafeye gitme niyetiyle yola çıkılmış olmalı ve gidilen yerde, giriş ve çıkış günleri hariç dört günden az kalınmalıdır. Dört gün veya daha fazla kalınmaya niyet edilmesi halinde seferîlik hükmü sona erer (Remlî, Nihâyetü’l-muhtâc, 2/257).

Yolculukta Mide Bulantısına Son! Yol Tutmasını Önlemenin Etkili Yoları!

Maddeler Halinde Seferilik Konusu

I. Giriş ve Seferilik Kavramı

  • İslam dininde yolcular için ibadetlerde (namaz, oruç gibi) özel hükümler bulunur.
  • Bu hükümler "seferilik" kavramı etrafında şekillenir.
  • Seferilik, yolcuların ibadetlerini daha rahat yapmalarını sağlar.
  • Dört rek'atlı farz namazların iki rek'at kılınması ve Ramazan orucunun ertelenebilmesi bu kolaylıklardandır.

II. Seferilik Ölçütleri

  • Seferî sayılabilmek için iki temel ölçüt vardır: Mekân ve mesafe.

III. Yolculukta Bulunulan Yerler ve Tanımları

  • Vatan-ı Aslî:
    • Kişinin doğup büyüdüğü yer veya yerleşip geçimini sağladığı yerdir.
    • Bu yerde kişi yolcu sayılmaz.
  • Vatan-ı İkamet:
    • Yerleşme niyeti olmaksızın 15 günden fazla kalınan ve aslî vatandan en az 90 km uzak yerdir.
    • Bu durumda da kişi yolcu sayılmaz.
  • Vatan-ı Süknâ:
    • 15 günden az kalma niyetiyle bulunulan ve aslî veya ikamet vatanından en az 90 km uzak yerdir (Haddâd, el-Cevhera, 1/87).
    • Bu durumda kişi yolcu sayılır.

IV. Mezheplere Göre Seferilik Hükümleri

  • Hanefi Mezhebi:
    • Yukarıda açıklanan hükümler Hanefi mezhebine göredir.
    • Yerin tanımı ve mesafeler belirleyicidir.
  • Şafiî Mezhebi:
    • Yaklaşık 90 km mesafeye gitme niyeti olmalı.
    • Gidilen yerde, giriş ve çıkış günleri hariç 4 günden az kalınmalıdır.
    • 4 gün veya daha fazla kalınmaya niyet edilirse seferilik biter (Remlî, Nihâyetü’l-muhtâc, 2/257).

V. Sonuç

  • Din İşleri Yüksek Kurulu'nun 12.07.2017 tarihli açıklamasına göre, seferilik hükümleri mezheplere göre değişebilir.
  • Yolculuk halinde olanların kendi mezheplerinin hükümlerini dikkate almaları önemlidir.
  • Seferilik, yolculara ibadetlerinde kolaylık sağlamayı amaçlar.

Genc Gazete Arzın Merkezine Yolculuk Yapılabilir Mi Yeryüzünün Katmanları (5)

İnanç haberleri için TIKLAYINIZ!

Astroloji ve Rüya haberleri için TIKLAYINIZ!

Kadın Aile haberleri için TIKLAYINIZ!

Kültür Sanat haberleri için TIKLAYINIZ!

Kaynak: www.kurul.diyanet.gov.tr