İslam’da âdet ve lohusalık hâlleri, bazı ibadetlerde özel izinli ve mazeretli olmayı gerektirir. Kadınların bu dönemlerde camiye girmeleri ve orada vakit geçirmeleri, İslami kaynaklar tarafından sınırlandırılmıştır.
İslam'a göre adetli veya lohusa bir kadın camiye girebilir mi? Bu sorunun cevabı, farklı mezheplerin görüşleri ve hadisler ışığında değerlendirildiğinde daha net anlaşılmaktadır.
Camiye girmeye dair Hanefî, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerinin görüşleri
Hanefî, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre, âdetli veya lohusa kadınların camiye girmesi caiz değildir. Bu hüküm, Hz. Peygamber’in (s.a.s.) şu hadisine dayanır:
"Ben âdetli kadının ve cünüp kimsenin mescide girmesini/mescitte bulunmasını helal görmüyorum." (Ebû Dâvûd, Tahâret, 90)
Bu mezhepler, camilerin ibadet yeri olması nedeniyle kadınların bu özel durumlarda camiye girmelerinin uygun olmadığını belirtirler.
Âdet veya lohusalık hâlleri, ibadet açısından hükmen kirlilik olarak kabul edildiği için camiye girmeleri uygun bulunmamıştır. Ancak bazı durumlarda ihtiyaç hâlinde belirli esneklikler de getirilmiştir.
Bazı âlimler camiden geçmeyi caiz görmüştür
İslam âlimlerinin bir kısmı, ihtiyaç hâlinde camiden geçmenin caiz olduğunu belirtmişlerdir.
Mesela, bir kadının camideki bir eşyayı alması gerektiğinde ya da cami içerisinden geçmenin daha kısa bir yol olması durumunda bu, caiz görülmüştür.
Hanefî mezhebi de ihtiyaç hâlinde cünüp kişilerin teyemmüm yaparak camiden geçebileceğini savunur.
Zâhirî mezhebi camiye giriş konusunda daha esnektir
Zâhirî mezhebine göre, âdetli kadın camiye girebilir ve orada durabilir.
Bu mezhep, caminin ibadet dışında da toplumsal bir alan olduğunu vurgulayarak bu konuda diğer mezheplerden daha esnek bir yaklaşım sergilemiştir.
Mescid ve mescidin dışında kalan alanlar farklı değerlendirilebilir
Âdetli veya lohusa kadınların cami avlusu gibi mescide bitişik ama mescit sayılmayan alanlarda bulunması, bazı mezhepler tarafından caiz kabul edilmektedir.
Hanefî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre caminin avlusu, mescitten farklı hükümler taşır. Dolayısıyla, bu alanlarda kadınların bulunması, caminin iç kısmına göre daha esnek bir şekilde değerlendirilebilir.
Adetli veya lohusa kadınlar dua edebilir
Kadınlar, âdet veya lohusalık hâllerinde dua edebilirler. Ayrıca zikir ve dua anlamı taşıyan Kur’ân ayetlerini okuyabilirler.
Bu durumda, kelime-i şehadet, kelime-i tevhid, istiğfar ve salavat-ı şerife de getirebilirler. Ancak doğrudan Kur’ân tilaveti konusunda daha sınırlı hükümler bulunmaktadır.
Sonuç olarak adetli ve lohusa kadınlar dua yapabilirler, dua ve zikir ayetlerini bile okuyabilirler. Eğitim ve ilim amaçlı dini kaynakları okuyup inceleyebilirler.
Bu durumdaki kadınlar: korunma, barınma, eğitim, inceleme, ziyaret vb amaçlarla da caminin namaz kılınmayan bölümlerinden faydalanabilirler. Turistlerin ziyaret ettiği tarihi camileri namaz saflarına girmeyerek, saygı duyarak ziyaret edebilirler.
İnanç haberleri için TIKLAYINIZ!
Astroloji ve Rüya haberleri için TIKLAYINIZ!
Kadın Aile haberleri için TIKLAYINIZ!
Kültür Sanat haberleri için TIKLAYINIZ!