Namazda imamın arkasında Fâtiha okunup okunmayacağı konusu, farklı mezheplerde farklı görüşlere sahiptir.
Hangi Mezhep Ne Diyor?
İslam aleminde dört büyük mezhep bulunmaktadır: Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli. Bu mezheplerin her biri, Kur'an-ı Kerim ve hadis-i şerifleri kendi yöntemleriyle yorumlayarak fıkhi hükümler çıkarmışlardır.
İmamın arkasında namaz kılarken Fatiha suresini okumak meselesi de bu mezhepler arasında farklılık gösteren konulardan biridir.
Cemaatle Namazda Fâtiha'nın Okunup Okunamayacağı Konusu
Namazda imama uyan kişilerin, Fâtiha okuma yükümlülüğü, bağlı oldukları mezhebe göre farklılık gösterir.
Hanefî mezhebine göre, cemaatle namaz kılarken, imama uyan kişi Fâtiha’yı okumaz. Bu mezhebe göre, imamın okuduğu Kur’ân’ı dinlemek yeterlidir ve kişinin namazı, imamın okuması ile tamamlanır.
Hanefî Mezhebinin görüşü: İmamın Okuması Yeterli
Hanefî mezhebine göre, cemaatteki kişinin Kur’ân okuma yükümlülüğü yoktur. İmamın okuduğu âyet veya sûreyi, cemaatin okuması gerekmez.
Bu görüş, Kur’ân-ı Kerim’in “Kur’ân okunduğu zaman onu dinleyiniz ve susunuz ki merhamet olunasınız.” (el-A'râf, 7/204) âyetine dayanmaktadır.
Hanefîler, imamın arkasındaki kişinin susmasını ve yalnızca imamın okumasını dinlemesini tavsiye eder. İşte Hanefi mezhebinin bu konuda delil aldığı hadis-i şerifler:
“Kim imamın arkasında namaz kılarsa, imamın kıraati onun da kıraatidir.” (İbn Mâce, İkâmetü’s-salavât, 13)
“İmam okuyunca susun.” (İbn Mâce, İkâmetü’s-salavât, 13)
“İmam, kendisine uyulmak için öne geçirilmiştir.” (Buhârî, Ezân, 51)
Şâfiî Mezhebinin Görüşü: Fâtiha Okunmalı
Şâfiî mezhebine göre, imama uyan kişi, imamın sessiz okuduğu namazlarda Fâtiha ve diğer sûreleri kendisi okumalıdır.
Sesli namazlarda ise, imamın Fâtiha okumasını tamamlayıp kısa bir süre ara vermesi halinde, cemaatin sadece Fâtiha okuması yeterlidir.
Şâfiîler, “Fâtiha’yı okumayanın namazı yoktur.” (Müslim, Salât, 34) hadisine dayanarak, Fâtiha okumanın namazın geçerliliği için gerekli olduğunu savunurlar.
Hanbelî Mezhebinin Görüşü: Okuma Yükümlülüğü Kısmi Olarak Devam Eder
Hanbelî mezhebi, Şâfiîler ile benzer bir görüşe sahiptir. Namazda imamın okuması sırasında, sadece imamın sessiz okuduğu bölümlerde cemaatin Fâtiha okuması beklenir.
Sesli okunan namazlarda ise, imamın okuması bitene kadar sadece Fâtiha okunur.
İmamın Arkasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
Din İşleri Yüksek Kurulu, 12 Temmuz 2017 tarihinde yayımladığı bir açıklama ile bu konuyu ele almıştır. Yapılan açıklamada şu ifadeler yer almıştır: "Hanefî mezhebine göre cemaatle namaz kılarken, imama uyan kimse Fâtiha’yı ve ardından okunan âyet veya sûreyi imam ile birlikte okumaz. İmama uyan kimseden, namazda Kur’ân okuma yükümlülüğü tamamen düşer."
"Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre ise okuma yükümlülüğü tamamen düşmez. İmama uyan kişi, imamın sessiz okuduğu namazlarda, namaz başından itibaren Fâtiha ve sûreyi okur. Sesli okunan namazlarda ise imamın Fâtiha’yı bitirip kısa ara vermesi esnasında sadece Fâtiha’yı okur."
Sonuç Olarak: Fâtiha Okumak veya Dinlemek?
Sonuç olarak, Fâtiha'nın okunması meselesi, farklı mezheplerde farklı yorumlara sahiptir. Hanefî mezhebine göre Fâtiha okunmazken, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerinde okuma yükümlülüğü devam etmektedir. Bu farklılıklar, mezheplerin yorumladığı hadisler ve âyetler doğrultusunda şekillenmiştir.
“İmam, kendisine uyulmak için öne geçirilmiştir.” (Buhârî, Ezân, 51)
İnanç haberleri için TIKLAYINIZ!
Astroloji ve Rüya haberleri için TIKLAYINIZ!
Kadın Aile haberleri için TIKLAYINIZ!
Kültür Sanat haberleri için TIKLAYINIZ!