Kur'an-ı Kerim, Müslümanlar için en kıymetli rehberdir ve onu okumak, anlamak ve hayatımıza tatbik etmek büyük bir sevap kabul edilir.
Ancak, bazı durumlarda Kur'an'ı okumak uygun görülmeyebilir. Bunlar daha çok, Kur'an'a saygısızlık anlamına gelebilecek veya ibadetin diğer unsurlarına zarar verebilecek durumlar olabilir.
Kur’an okumanın haram olduğu zaman, durum ve yerler var mı?
Kur’an-ı Kerim okumak, İslam’da son derece değerli ve sevap getiren bir ibadettir. Ancak bazı özel durumlarda Kur’an okumanın haram olduğu kabul edilmiştir. Bu durumlar şunlardır:
- Cünüpken Kur’an okumak: Cünüp olan bir kişi, gusül abdesti alana kadar Kur’an okuyamaz. Cünüpken Kur’an okumak haramdır.
- Adetli veya lohusa olan kadınlar: Hanefi mezhebine göre, adetli veya lohusa olan bir kadının Kur’an okuması haramdır. Ancak dua etmek ya da Kur’an’dan ayet olmayan cümleleri söylemek mümkündür.
- Pis yerlerde Kur’an okumak: Tuvalet gibi pis ortamlarda Kur’an okumak haramdır. Kur’an'ın saygınlığı ve temiz bir ortamda okunması gerektiği için bu yerlerde okumak yasaktır.
Kur’an okumanın mekruh olduğu, hoş karşılanmadığı zaman, durum ve yerler var mı?
Kur’an-ı Kerim bazı durumlarda mekruh olarak kabul edilmiştir. Mekruh, İslamî literatürde hoş karşılanmayan, ancak haram derecesine ulaşmayan bir fiil anlamına gelir. Kur’an okumanın mekruh olduğu durumlar şunlardır:
- Namaz sırasında kıyam dışındaki yerlerde okumak: Namazda kıyamda Kur’an okumak farzdır. Ancak rükû, secde gibi yerlerde Kur’an okumak mekruh kabul edilir.
- Cemaatle namazda imama uyanların Kur’an okuması: Cemaatle kılınan namazda imama uymak gerekir. Bu esnada Kur’an okuma imama uymayı bozabileceği için mekruh sayılır.
- Hutbe dinlerken Kur’an okumak: Hutbe dinlemek namaz esnasında farzdır. Bu sırada Kur’an okumak hutbenin önemini ihmal etmek anlamına geleceği için mekruh kabul edilmiştir.
- Uykulu halde Kur’an okumak: Eğer kişi uykuluysa ve okuduğu Kur’an’ı anlamakta ya da düzgün okumakta zorlanıyorsa, bu durumda Kur’an okumak mekruhtur.
- Kişinin dikkatini dağıtabileceği yerlerde Kur’an okumak: Örneğin, bir kişinin önemli bir ibadet veya faaliyette olduğu bir esnada yüksek sesle Kur’an okumak, o kişiyi rahatsız edebileceği için mekruh olabilir.
Bu durumlar haricinde, genel anlamda Kur’an okumak her vakitte ve her ortamda hoş karşılanır ve Müslümanlara teşvik edilir.
Sabah namazından sonra ibadetler mekruh mu?
Hadislerde, Peygamber Efendimiz’in (s.a.s.), sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğana kadar bulunduğu yerden kalkmadan Allah'ı zikrettiği rivayet edilmektedir.
Bu davranış, sabah namazı sonrası namaz kılmanın dışında yapılan ibadetlerin ne kadar değerli olduğunu göstermektedir. Kur’an okumak da dahil olmak üzere bu vakitte zikir ve dua ile meşgul olmak mekruh değil, aksine müstehaptır.
“Hz. Peygamber sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar oturduğu yerden kalkmaz ve Allah’ı zikrederdi.” (Müslim, Mesâcid, 286-287 [670])
Sünnette sabah namazı sonrası zikir teşvik ediliyor
Peygamber Efendimiz’in sabah namazından sonra zikir ile meşgul olduğu rivayetleri, bu vakitte ibadet etmenin mekruh olmadığını ve hatta teşvik edildiğini gösterir. Allah'ı anmak, Kur’an okumak ve dua etmek bu vakitlerde İslamî gelenekte önemli bir yer tutar.
Din İşleri Yüksek Kurulunun Görüşü
Din İşleri Yüksek Kurulu da bu konuda yaptığı açıklamada, sabah namazından sonra Kur'an okumak ve zikir yapmak gibi ibadetlerle meşgul olmanın mekruh olmadığını, aksine müstehap olduğunu belirtmiştir:
"Kur’ân okumanın yasaklandığı bir vakit, âyet ve hadislerde geçmediğinden dolayı, mutlak olarak bir vakitte Kur’ân okumanın yasak olduğunu söylemek mümkün değildir. "
Sonuç olarak, sabah namazı sonrasında Kur’an okumak veya zikir yapmak, İslam’da mekruh sayılan bir ibadet değildir. Bilakis, Peygamberimizin örnekliğinde bu tür ibadetler müstehap kabul edilmiştir.
İnanç haberleri için TIKLAYINIZ!
Astroloji ve Rüya haberleri için TIKLAYINIZ!
Kadın Aile haberleri için TIKLAYINIZ!
Kültür Sanat haberleri için TIKLAYINIZ!