Ayşe Şen Bayraktar yazdı

Kadınların gündelik hayatta kullandığı altın ve gümüş gibi ziynet eşyaları için zekât verilmesi gerekir mi?

Hanefî ve Şâfiî mezhepleri bu konuda ne diyor?

Zekat İslam'ın 5 şartından biridir. Müslümanlara Allah'ın emridir, farzıdır.

Ekonomik yönü olan mali bir ibadettir. Kuran-ı Kerim'de zekat vermekle ilgili bir çok ayet-i kerime vardır.

Zekât, malın temizlenmesi ve sosyal adaletin sağlanması amacıyla verilen bir ibadettir.

Peki ziynet eşyası ve takıların zekat konusundaki durumu nedir?

ziynet eşyalarının zekâtla ilişkisi, mezhepler arasında farklılık göstermektedir.

HANEFÎ MEZHEBİNDE ZİYNET EŞYASININ ZEKÂTI

Hanefî mezhebine göre, altın ve gümüşten yapılmış ziynet eşyaları, belirli şartları taşıdığı takdirde zekâta tabidir.

Bu şartlar arasında eşyanın 24 ayar altından 80,18 gram veya daha fazla olması ve üzerinden bir yıl geçmiş olması yer alır.

Böyle durumlarda, kırkta bir oranında zekât verilmesi gerekir.

İbn Nüceym, el-Bahr'de, "Altın ve gümüş dışındaki maden ve taşlardan mamul ziynet eşyası zekâta tâbi değildir" ifadesiyle, bu konuda bir istisnayı belirtmiştir.

ŞÂFİÎ MEZHEBİNDE ZİYNET EŞYASININ ZEKÂTI

Şâfiî mezhebine göre ise, kadının günlük olarak kullandığı ve israfa kaçmayan miktarda altın ve gümüş takılar, asli ihtiyaçlar arasında sayıldığı için zekât gerekmez.

Ancak, süs ve ziynet eşyası olarak değil de birikim ve tasarruf amaçlı saklanıyorsa, bu durumda zekâtın verilmesi şarttır.

Zekât, hem bireysel hem de toplumsal temizliğin ve refahın bir göstergesidir. Malın temizliği ve bereketidir.

Zekatı bir vergi ve yük olarak değil bereket kapısı olarak görmek gerekir.