Hanefi ve Şafii mezheplerine göre cemaatle namaz kılanların Fatiha suresini okuma durumları farklılık gösteriyor.
Hanefi Mezhebine göre namazda Fatiha okumak
Hanefi mezhebine göre, cemaatle namaz kılarken, imama uyan kişiler, Fâtiha ve ardından okunan âyet veya sûreyi imam ile birlikte okumazlar.
İmam ile farz namaz kılınırken, Sübhaneke duasından sonra cemaat sessizce bekler. Bu durumda, namazda ayakta Kur'an okuma yükümlülüğü tamamen düşer.
Hanefi alimlerin bu konudaki delilleri şunlardır:
“Kur’an okunduğu zaman onu dinleyiniz ve susunuz ki merhamet olunasınız” (A’râf, 7/204)
“Kim imamın arkasında namaz kılarsa, imamın kıraati onun da kıraatidir” (İbn Mâce, İkâmetü’s-salât, 13),
“İmam, kendisine uyulmak için öne geçirilmiştir” (Buhârî, Ezân, 51),
“İmam okuyunca susun” (İbn Mâce, İkâmetü’s-salât, 13)
Şafii ve Hanbeli Mezheplerine göre namazda Fatiha okumak
Şâfiî ve Hanbelî mezhepleri, imama uyan kişilerin okuma yükümlülüğünün tamamen düşmediğini belirtir.
Şafi ve Hanbeli mezhebine göre; İmamın sessiz okuduğu namazlarda, namaz başından itibaren Fâtiha ve sûreyi okumak gerekiyor.
Sesli okunan namazlarda ise, imamın Fâtiha’yı bitirip kısa ara vermesi esnasında sadece Fâtiha okunur.
Şâfiîler'in bu konudaki delili şudur:
“Fâtiha’yı okumayanın namazı yoktur” (Müslim, Salât, 34)
Sonuç
İmama uyan kişilerin, Hanefi ve Şafii mezheplerine göre cemaatle namazda Kur'an okuma durumları farklılık göstermektedir. Hanefi mezhebinde, imama uyan kişinin Fatiha okuma yükümlülüğü düşerken, Şafii ve Hanbeli mezheplerinde ise Fatiha okunmaktadır.
Peki kişi bu iki görüşten birine uydu, namazını etkiler mi? Her iki hüküm de sahihtir, hangisine uyarsa uysun kişinin namazı geçerlidir.